Deze website maakt gebruik van cookies. Klik hier voor meer informatie.      Sluiten
 
0 stemmen

Harddraverij-vereeniging Enkhuizen en Omstreken

Volgende Vorige Overzicht
Onderwerp: Evenementen geef reactie! Tell a friend 6309 Clicks Ongepast  
Martien Boom met z'n vrouw op de Broodkar. +
Martien Boom met z'n vrouw op de Broodkar.

Harddraverij-vereeniging Enkhuizen en Omstreken

Vanaf de allereerste dag op 31 augustus in 1906 vinden de drie programma onderdelen plaats die de harddraverijdag na ruim honderd jaar nog steeds bevat. Met contributie van een gulden, een 80 guldens tellende hoofdprijs, maar met vooral veel enthousiasme wordt de Harddraverij-vereeniging Enkhuizen e.o. opgezet. Voorzitter Gerlag Vis verteld dat deze oprichting plaatsvond in april eerder dat jaar op de plek waar nu de Albert Heijn staat. “Daar was in die tijd het eindstation van de paardentram tussen Enkhuizen en Hoorn. Het was vroeger vooral een mannenaangelegenheid. Het programma van de dag is nagenoeg niet veranderd. Er wordt ’s morgens begonnen met het schoonrijden en het ringsteken. In de middag is de draverij en de dag wordt nog steeds afgesloten met vuurwerk.”

Martien Boom op de bakkerskar
De heer Boom (1931) komt oorspronkelijk uit Heusden, maar verhuisd met zijn vrouw naar Venhuizen als hij met pensioen gaat. Nu woonachtig in Herfstzon te Enkhuizen verteld hij dat hij in 1989 begon met het ringsteken op harddraverijdagen. Ze wonen in de polder en hebben alle ruimte. Zijn buurman raadt het hem aan en hij koopt een fjordenpaard en een oude bakkerskar. “Toen we de oude kar gingen kopen was één ding heel belangrijk, dat de wielen nog goed waren. De rest van de kar konden we wel opknappen maar er zijn geen wagenmakers meer dus met slechte wielen kun je niks. We hebben de hele winter aan de kar gewerkt en zo is het allemaal een beetje op gang gekomen.”

Enkhuizen mooiste draverijdag
Mooie herinneringen heeft Martien Boom aan het evenement. “De harddraverijdag in Enkhuizen was de mooiste, dat kwam vooral door de optocht. We reden een route langs een stuk of drie bejaardentehuizen en de bewoners kwamen allemaal naar buiten. Verder kwamen er veel mensen op af en stonden die langs de hele route om onze wagens te bekijken. We spanden op bij de Koepoort, gingen via de Westerstraat naar de Breedstraat tot aan het stadhuis. Dan via de haven weer terug naar het Snouck van Loosen. In andere steden was er niet echt een optocht. Dan reed je gewoon van het opspannen naar de plek in de stad waar de wedstrijd werd gehouden. Zo ging dat ook in Medemblik, daar vond ik dat het saaist.”

Paarden trokken zich een ongeluk
De bakkerskar was een heel toepasselijk thema voor Martien Boom. Het bakkersvak was hem namelijk met de paplepel ingegoten, en hij had dan ook meerdere winkels in Amsterdam. Met deze bakkerskar won hij verschillende keren prijzen voor ‘Origineelste aanspanning’. En met het ringsteken is hij ook meerdere malen kampioen geworden. In Hoorn zelfs vier keer achter elkaar! Wel met dezelfde ringsteekster, Lydia Klaver. In Enkhuizen heb ik eigenlijk alleen prijzen gewonnen voor origineelste aanspanning. Omdat er altijd veel zand lag, kon ik met mijn zware kar en zeer brede ijzeren wielen slecht vooruitkomen. Die paarden trokken zich echt een ongeluk. Het ringsteken was daardoor voor die meiden heel moeilijk hier. Als je zo’n concourswagen hebt op luchtbandjes dan maakt het niet uit hoeveel zand er ligt.”     

Geschiedenis
Drie keer kon de harddraverijdag niet plaatsvinden. Tweemaal door oorlog. In 1914 door de ‘algehele mobilisatie’ die ontstond door de oorlogsdreiging tijdens de eerste wereldoorlog. In de tweede wereldoorlog uiteindelijk ook in 1944. West-Friesland lijdt relatief weinig tijdens deze oorlog maar door de almaar verslechterende politieke en sociaal-maatschappelijke situatie wordt het evenement dat jaar toch geannuleerd.

In 1920 is het de horeca die zorgt voor problemen. De koffiehuishouders besloten op harddraverijdag dicht te blijven omdat de Raad een tapverbod uitvaardigde. Er worden nog pogingen gedaan door de ‘geheelonthouders der stede’ om het evenement door te laten gaan onder alternatieve omstandigheden, maar de harddraverijvereniging wil neutraal blijven. Het bestuur kiest geen kant en laat het evenement niet doorgaan. Volgens voorzitter Vis zijn er altijd onduidelijkheden gebleven over de feiten en de precieze reden van dit besluit. In oude notulen wordt het voorval wel besproken maar heel kort en dat geeft ook weinig duidelijkheid.   

Niet op draverij, wel jaarlijks in Enkhuizen
De bakkerskar staat tegenwoordig in het bakkersmuseum in Medemblik. Ieder jaar komt deze nog een keer in Enkhuizen. Tijdens de Sinterklaasoptocht wordt er vanaf de ‘pepernotenbakkerskar’ gestrooid door zwarte pieten.


Carina Jonker

Met dank aan de heer Boom en de heer Vis

Bronnen: DVD Harddraverijvereniging Enkhuizen 1906 - 2006 jubileumuitgave
Om op artikelen te kunnen reageren moet je als lid ingelogd zijn.
Als je al lid bent kunt hier inloggen of klik hier om een lidmaatschap aan te vragen.
Volg ons via RSS
Volg ons op Twitter
Volg ons op Facebook
Volg ons op Youtube